Sådan vælger du den rigtige label

Denne blog handler om, hvordan man vælger labels og hvilke overvejelser man med fordel kan gøre sig i den forbindelse. Nogle finder det svært og overvældende at komme frem til, hvilken label der egner sig bedst i en specifik situation og til en bestemt opgave. Det kan godt være forvirrende og en jungle at finde rundt i formater, materialer, overlade og limtyper.

Overvejelserne er mange, men her sætter vi fokus på nogle af de vigtigste i forhold til valg af label. Valget af den rigtige label afhænger af forskellige faktorer som kontekst, formål, målgruppe og det ønskede resultat. Uanset om man mærker produkter, tjenester, lokationer eller noget andet, er her nogle trin til at hjælpe dig med overvejelserne. Punkterne er ikke i en prioriteret rækkefølge, da det som er vigtigst for jer selvfølgelig ikke nødvendigvis er lige så betydningsfuldt for en anden virksomheds labels.

Husk, at vi altid meget gerne hjælper og vejleder jer omkring labelvalg. Vores labeleksperter sidder klar.

zebra label

1. Formål

Hvad er labelens formål? Vær specifik omkring det, som labelen skal kunne. Forsøger du at informere, overtale, kategorisere eller differentiere? At kende hovedformålet vil hjælpe til at konkretisere andre ting som materialevalg og holdbarhed. Når vi er i kontakt med kunden er formålet vi naturligvis spørger til som det første.

2. Målgruppen

 Præciser hvem der vil interagere med jeres label. Forstå deres præferencer, værdier og forventninger. Labelen fungerer bedst, hvis målgruppen og dennes arbejdsmønstre og arbejdsgange er indtænkt i design og form. Hvis der er noget ved label, som ikke fungerer og skaber problemer f.eks. dårlig læsbarhed eller upraktisk format vil det frustrere og ikke fungere optimalt.

3. Vær klar og præcis

Simpelhed fungerer bedst, når vi taler om labels.Det skaber klarhed og gør det nemt at arbejde med, hvis der ikke sker for meget designmæssigt. Meget tekst eller instruktioner kan forvirre. Jo mere simpelt både design og indhold er, jo bedre og misforståelser undgås.

4. Brandidentitet

Det er ikke en nødvendighed, men labels giver virksomheden rig mulighed for at skabe brandidentitet og genkendelig via labels. Især dem som kunder ser. Man kan med fordel sørge for, at etiketten stemmer overens med værdier, personlighed og identitet. Konsistens i branding hjælper med at opbygge anerkendelse og tillid.

5. Formelle krav

Afhængigt af din branche og produkttype kan der være lovkrav eller andre former for krav til jeres labels. Det gælder f.eks. inden for sundhedssektoren og i fødevarebranchen. Være sikker på at regler vedrørende ingredienser, sikkerhedsadvarsler mv. overholdes grundigt. Der findes labels til det meste f.eks. labels der kan tåle frost.

6. Test

Udfør, hvis det er muligt, test eller indhent feedback om potentielle labels. Man kan lade forskellige afdelinger teste en ny label for at få feedback. Det kan være vigtigt at teste i forskellige arbejdsmiljøer og i vind og vejr. Test gerne over lidt tid. Brug den opnåede indsigt til at finjustere labelvalget. Sådan sikre man, at den endelige label skaber langvarig tilfredshed.

7. Differentier

Det gælder især de labels, som bruges til produktmærkning. Hvis der er tale om et konkurrencepræget marked, bør produktet skille sig ud i mængden. Fremhæv unikke salgsargumenter eller kvaliteter, der adskiller dig fra konkurrenterne.

8. Bæredygtighed

Flere og flere af vores kunder vægter bæredygtighed højt og man kan sagtens tænke bæredygtighed ind i labelvalg. Gå efter bæredygtigt materiale og genanvendelighed. Det er også relevant at tænke over, hvordan man kan få mindst muligt labelspild og skære ned på papirbrug.

9. Materiale

Materiale er noget af det vigtigste at overveje. Det betyder næsten alt, at man vælger et materiale, som passer til formålet. Skal man bruge lang holdbarhed eller kunne rengøre labels er en almindelig papirlabel ikke den bedste løsning. Der er mange slags materialer. Helt overordnet er der plast og papir. Det er heller ikke ligegyldigt, hvilken type lim der bruges, hvis der er behov for høj klæbeevne.

10. Udstyr

Man skal selvfølgelig være klar over, hvilket udstyr, som skal bruges til at arbejde med labels. Det gælder både den printer, som skal printe dem ud og den scanner eller håndterminal, som skal læse dem. Det kan have sine begrænsninger, hvis dette ikke er indtænkt og give problemer, hvis formatet eventuelt ikke egner sig til de scannere man benytter på lageret.

Der findes en label til alt. Kun fantasien sætter grænser

Vi håber disse overvejelser kan hjælpe til at skabe klarhed over, hvad man bør overveje. Selvom der er mange ting at forholde sig til, er det kun fantasien, som sætter grænser for labels. Vi har hjulpet mange kunder med helt standard labels, som bestilles igen og igen. Vi har også specialdesignet helt unikke labels. Vi glæder os til at hjælpe jer med jeres labelvalg.

Pakkelabel

Kom nemt i kontakt med os i dag.

Scroll to Top